aniekgaatskien.reismee.nl

Het avontuur begint

17-11-2019

Na een emotioneel afscheid van mijn ouders was ik alleen.

Dat was raar.

Ik heb mezelf maar snel afgeleid door mijn spullen uit te pakken en een kopje thee te zetten.

Gelukkig kwamen tegen het eind van de middag de andere Nederlandse mensen in Wenen aan. We besloten bij de winkelstraat bij ons in de buurt wat te gaan eten. Goulash functioneerde goed als comfortfood. Onder het eten elkaar een beetje leren kennen.

18-11-2019

De eerste lesdag. Om half acht op, snel ontbeten en toen met de tram en twee U-bahns naar de Amadeus school. Mijn duits docente is een oude mevrouw die veel geduld heeft. Het duits gaat me nog aardig goed af. Hoewel vier uur les niet veel lijkt, is het toch erg vermoeiend om je zo lang te concentreren. Dit bleek ook toen de les voorbij was. We waren allemaal erg moe en zijn gelijk naar het appartement gegaan. Daar geluncht en gechillt. Toen we weer bijgekomen waren het huiswerk gemaakt en daarna eten gekookt. Door alle indrukken van de dag was ik erg moe geworden en we kropen dan ook vroeg onder de wol.

PS: Ik blijk toch nog vaak scheisse te zeggen. Ik probeer het tevergeefs te minderen.